
Spoof research paper is accepted by 157 journals
Nigel Hawkes

London

A spoof medical paper full of easily detectable flaws was
submitted in a sting operation to 304 open access journals and
accepted by more than half of them.
The results, reported in Science1 by journalist John Bohannon,
reveal “an emerging Wild West in academic publishing,” he
says, with mushrooming numbers of new journals profiting
from the open access model, in which authors rather than readers
pay the cost of publication.
Bohannon invented the names of authors and affiliations—such
as Ocorrafoo Cobange of Wassee Institute of Medicine—and
submitted in their names variations of the same basic paper
claiming to have found anticancer properties in a molecule
extracted from a lichen.
The paper contained obvious flaws, such as claiming to have
demonstrated a dose-response relationship when the data showed
nothing of the sort. To simulate the poor English of some
developing world authors, the text was translated into French
by Google Translate, then back into English.
The paper written by “Cobange” was accepted by the Journal
of Natural Pharmaceuticals, with only superficial changes
sought, while other versions were accepted by journals hosted
by well known publishers such as Sage and Elsevier.
“Acceptancewas the norm, not the exception,” writes Bohannon.
It was even accepted by journals in completely alien fields, such
as the Journal of Experimental and Clinical Assisted
Reproduction.
The Sage journal that accepted the paper was the Journal of
international Medical Research, which sent a letter of
acceptance that asked for no changes but included an invoice
for $3100 (£1914; €2293).
The journal’s editor in chief, Malcolm Lader, emeritus professor
at the Institute of Psychiatry in London, told Bohannon, “I take
full responsibility for the fact this spoof paper slipped through

the editing process.” Acceptance would not have guaranteed
publication, he added, because it would have been subject to
technical editing that is detailed and expensive. The $3100 fee
was to cover the cost of this process.
Many of the journals conceal their geographic location, despite
having names such as the American Journal of Medical and
Dental Sciences (actually published in Pakistan). About a third
of those targeted are in India, of which 64 accepted the paper
and only 15 rejected it. Drug Invention Today, which appears
on the Elsevier platform, is edited by an Indian professor.
Elsevier told Bohannon that it reviewed journals before they
were hosted on the Elsevier platform and as a result of the sting
would be conducting another review.
As soon as papers were accepted, they were withdrawn by
Bohannon, so none was actually published. Among the journals
that rejected the paper were PLoS One and two journals
published by Hindawi, an open access publisher in Cairo that
employs 1000 staff and publishes 559 journals. Paul Peters, of
Hindawi, told Bohannon, “It is a relief to know our system is
working.”
Of the 304 papers submitted, 157 had been accepted and 98
rejected by the time Sciencewent to press. Of the remaining 49
journals to which articles were sent, 29 appear to be defunct
and 20 had yet to reply. The majority of decisions were taken
without peer review, with only 36 of the 304 submissions
generating comments that recognised the flaws. And 16 of those
were accepted despite the referees’ comments.

1 Bohannon J. Who’s afraid of peer review? Science 2013;342:60-5, doi:10.1126/science.
342.6154.60.

Cite this as: BMJ 2013;347:f5975
© BMJ Publishing Group Ltd 2013

For personal use only: See rights and reprints http://www.bmj.com/permissions Subscribe: http://www.bmj.com/subscribe

BMJ 2013;347:f5975 doi: 10.1136/bmj.f5975 (Published 4 October 2013) Page 1 of 1

News

NEWS

http://dx.doi.org/10.1126/science.342.6154.60
http://dx.doi.org/10.1126/science.342.6154.60
http://www.bmj.com/permissions
http://www.bmj.com/subscribe
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1136/bmj.f5975&domain=pdf&date_stamp=2013-10-04

